Są to dziedziny sztuki, które odpowiadają za kształtowanie przestrzeni wokół nas. W muzyce odbywa się to za pomocą dźwięków, w architekturze za pomocą form. Obie dziedziny sztuki mają wpływ na to, jak się czujemy, kształtują naszą świadomość i wrażliwość.

Projekt zakłada przeprowadzenie dla uczniów szkół podstawowych serii 4 warsztatów projektowych i 4 spacerów po obiektach związanych z muzyką. Scenariusze zajęć opracowane przy współpracy architektów, pedagogów i muzyków mogą stać się uzupełnieniem i wzbogaceniem wiedzy przekazywanej podczas regularnych lekcji. Warsztaty przypominać będą prawdziwe architektoniczne projektowanie: od pomysłu, przez szukanie inspiracji, dyskusję aż do realizacji i prezentacji prac.

Spacery po muzycznych obiektach mają za zadanie uwrażliwić dzieci na najbliższe otoczenie, zainteresować przestrzenią zabudowaną i naturalną – taką, z którą stykają się co dzień. Poprzez interdyscyplinarny charakter projektu chcemy pokazać, że architekturę odbieramy nie tylko na poziomie zmysłów wzroku i dotyku.

Uczestnicy warsztatów poszukają odpowiedzi na pytania:
Jak muzyka wpływa na obiekt architektoniczny?
Co to jest rytm, kompozycja i harmonia?
Jak wyglądałby dom “narysowany” dźwiękami?
Czym jest oddech w architekturze?


Co to jest cisza, pauza, pustka? Czym jest “szarańcza dźwięków”? Czy cisza w mieście jest możliwa? Jak projektować przestrzenie wolne od zgiełku form? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatu, budując modele, które pozwolą delektować się ciszą – tą dźwiękową i tą architektoniczną.


Czym jest harmonia w muzyce i w architekturze? Czy rytm i kompozycja utworu muzycznego mogą stać się inspiracją dla architekta projektującego budynek? Uczestnicy warsztatu postarają się znaleźć odpowiedzi na te pytania tworząc graficzne kompozycje na podstawie utworów muzycznych.


Czym jest akustyka? Czy budynek może zaczepić nas dźwiękiem? Czy można zagrać na budynku? Te i inne tajemnice rozwiejemy tworząc “grające pudełka”, które zestawione razem stworzą niezwykłą ścianę dźwięków.




Dlaczego rodzaj drewna użytego do budowy skrzypiec ma znaczenie? Jak działa niezwykły instrument: ludzkie ciało i co wspólnego ma z architekturą? Na te i inne pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów poznając związki pomiędzy budową instrumentów a budową budynków.

Uzupełnieniem warsztatów projektowych były spacery, które odbyły się w obiektach związanych z muzyką: Filharmonii Narodowej, Studiach Nagraniowych Polskiego Radia oraz Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Trójcy w Warszawie.
W trakcie spacerów uczestnicy projektu mieli szansę dowiedzieć się jaką rolę we wnętrzu odgrywają materiały, kształt i proporcje, zapoznali się ze zjawiskiem ciszy i pustki oraz znaczeniem ornamentu, poznali też zagadnienia związane z akustyką.

W projekcie udział wzięli uczniowie klas I-III z warszawskich szkół podstawowych:
SP nr 34 im. Stanisława Dubois
SP nr 52 im. Macieja Aleksego Dawidowskiego "ALKA"
SP nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jędrzeja Cierniaka

Efekty pracy uczestników warsztatów można było obejrzeć w dniach 11-16 czerwca podczas wystawy, która odbyła się w przestrzeni Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.


Autorka projektu, architektka, absolwentka Politechniki Łódzkiej i studium podyplomowego "architektura+dialog" w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współzałożycielka Archizabaw. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży na temat przestrzeni najbliższej. Jest ilustratorką książek dla dzieci. Interesuje się teorią architektury i prowadzi samodzielne badania na temat warstw ukrytych w przestrzeni miejskiej.


Autorka projektu, architektka, absolwentka Politechniki Krakowskiej oraz podyplomowych studiów Projektowania Wnętrz i Mebli Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Współzałożycielka Archizabaw. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie na Starych Bielanach. Zajmuje się architekturą i prowadzi warsztaty architektoniczne dla dzieci. Związana z Ośrodkiem Sztuki Dekoracyjnej i Użytkowej w Warszawie. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków-Polska Sztuka Użytkowa.


Animatorka, klawesynistka Warszawskiej Opery Kameralnej, członek Zarządu Polskiej Rady Muzycznej i Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki, założycielka i prezes Fundacji Muzyka jest dla wszystkich. Ukończyła Akademię Muzyczną w Warszawie na Wydziale Instrumentalnym (klawesyn) i Wydziale Wychowania Muzycznego. Specjalizuje się w dziedzinie muzyki dawnej oraz realizacji basso continuo. Jest autorką wielu cieszących się uznaniem projektów edukacyjnych i animacyjnych.




Karolina Andrzejewska
Tel: 506 029 362
Katarzyna Juchniewicz
Tel: 661 431 581
info@fundacja-architektury.pl
Słowackiego 5/13 m. 57
01-592 Warszawa


Projekt jest realizowany w ramach
projektu Akademia Orange

Projekt jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie
autorstwa 3.0 Polska

Licencia Creative Commons


Piotrek Chuchla
piotrekchuchla.com